Ontwerp omgevingsdomein Hoofdstation Groningen

 

 

HOOFDSTATION

Het Hoofdstation van Groningen gaat ruimte bieden aan méér treinen. En voor het eerst in de geschiedenis ook aan doorgaande reizigerstreinen. Daarvoor zijn meer sporen en meer perrons nodig en een nieuwe voetgangerstunnel. Door deze uitbreiding is er geen ruimte meer voor het opstelterrein voor treinen aan de zuidkant van het station. Dat verhuist naar de gemeente Haren. Achter de monumentale stationshal komt een perronplein met een ruim aanbod aan voorzieningen.

Nieuwe sporen en perrons

Het Hoofdstation van Groningen is altijd een ‘kopstation’ geweest. Het was altijd het begin- of het eindpunt van een treinreis. Nu is het de bedoeling dat er doorgaande treinen gaan rijden. Treinen vanuit Veendam bijvoorbeeld rijden vanaf 2020 via de drie stations in de stad door naar Delfzijl (en vice versa). En de treinen vanuit Roodeschool rijden straks door naar Nieuweschans/Leer (zie dienstregeling 2020). Dat vraagt om forse ingrepen aan sporen en perrons. In de nieuwe situatie telt het Hoofdstation vier perronpleinen met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken. De noordelijke drie sporen zijn bedoeld voor de regionale treinen (Arriva) naar Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Winschoten/Bad Nieuweschans en Veendam. Op de zuidelijke vier sporen vertrekken en arriveren de treinen naar Zwolle (NS).

Voetgangerstunnel voor snelle overstap

Om de nieuwe sporen te kunnen bereiken, komt er een voetgangerstunnel. De ingang hiervan komt recht achter de hal van het monumentale Hoofdstation. Dit heeft als voordeel dat het historische stationsgebouw en de ontvangsthal weer meer gebruikt gaan worden. De treinen stoppen straks allemaal midden boven de voetgangerstunnel. Daardoor hoeven overstappers minder ver te lopen naar hun aansluitende trein. Als het mogelijk is, krijgt de tunnel ook een entree aan de zuidzijde. Daarmee gaat de tunnel ook een verbinding vormen tussen de binnenstad en de zuidelijke woonwijken. Deze verbinding moet een aantrekkelijke openbare route worden, die 24 uur per dag toegankelijk is. Het spoor vormt dan niet langer een barrière.

Perronplein met ruim aanbod voorzieningen

Direct achter het monumentale Hoofdstation ontstaat een ruim plein voor reizigers. Dit perronplein wordt een aangename plek om te verblijven, met een ruim aanbod aan voorzieningen. Het plein heeft een monumentale sfeer en biedt uitzicht op de treinen. De reiziger vindt hier actuele informatie over het openbaar vervoer, maar kan ook genieten van een kopje koffie met Groninger koek.

Opstelterrein vertrekt

Met het verplaatsen van het opstelterrein naar Haren verdwijnen de huidige wissels parallel aan de Lodewijkstraat. Deze lagen daar voor het rangeren van de treinen van en naar het opstelterrein.

Blauwe voetgangersbrug verliest functie

Bij de komst van de voetgangerstunnel is de huidige ‘blauwe brug’ over de sporen niet meer nodig voor reizigers. De blauwe voetgangersbrug verbindt het Stationsplein met de Viaductstraat en de Driehovenstraat. Daar is ook een fietsenstalling. Er zijn nog geen plannen voor deze brug. Wel is zeker dat de brug geen onderdeel meer is van het nieuwe station. Vanaf de brug zijn de perrons straks niet meer te bereiken. Of deze brug blijft bestaan als (extra) verbinding tussen de wijken, wordt de komende tijd in overleg met betrokkenen bepaald.

De spoorconfiguratie van het hoofdstation Groningen zal in 2019 worden gewijzigd. Hiervoor is het noodzakelijk de transferfaciliteiten aan te passen. Momenteel liggen hier twee opties voor; een reizigerstunnel in het hart van de perrons en het stationsgebouw (variant ‘links’), en een passerelle die meer oostelijk in het verlengde van de Werkmanbrug gepositioneerd is (variant ‘rechts’). Om de verschillen tussen beide varianten inzichtelijk te krijgen zijn voor beide varianten ontwerpen van het omgevingsdomein gemaakt en gevisualiseerd.

In het onderstaande rapport is een en ander weergegeven: