App MeldStad gemeente Groningen

Wilt u een melding doen over een defecte lantaarnpaal, verzakte stoeptegels, zwerfvuil, afgebroken takken, onkruid of hondenpoep? Doe dan een melding met uw smartphone.
Dit is wat de gemeente Groningen vraagt aan haar inwoners; om meldingen door te geven met behulp van de app, die je gratis kunt downloaden.

meldingen_groningen-app

Na de melding wordt deze zichtbaar op een overzichtskaart op het internet. Burgers kunnen hun eigen melding en de meldingen van anderen zien op de kaart en tevens wordt de verwachte datum van behandeling zichtbaar.

meldingen_groningen-fleximapApp MeldStad voor Android en iPhone

Het is mogelijk om in te zoomen op een melding en op deze manier betrek je de burgers bij het geheel en samen met de gemeente kun je als inwoners de stad nog mooier maken; en de burgers worden op deze wijze gestimuleerd om meldingen te doen.

Niet alle meldingen kunnen echter onmiddellijk worden opgelost.

emotie-1

Wellicht is het goed om enkele voorbeelden te laten zien van meldingen aan de Canadalaan (die, op het moment van het schrijven van dit bericht, naar volle tevredenheid zijn afgehandeld)

Voorbeeld 1:

meldingen_groningen05-07-zitbank

Deze melding is voor het eerst gedaan op 5 juli 2016 en daarna is de melding nog een paar keer opnieuw gedaan bij de gemeente Groningen. Op de bijgevoegde foto kun je duidelijk zien dat de bank is vernield. Er zal 1 plank moeten worden vervangen.

meldingen_groningen05-07-zitbank-foto

Werkzaamheden uitgevoerd:

duim-op

Geweldig om te zien dat deze melding voortvarend is opgepakt. De vernielde bank is inmiddels vervangen door een nieuwe bank. Lof voor de gemeente Groningen en de medewerkers van de wijkpost stadsdeel Zuid.

whatsapp-image-2016-12-01-at-12-19-11

Voorbeeld 2:

Op 9 november 2016 werd een melding gedaan van blad op het voetpad in het park. Deze melding werd nog eens herhaald op 11 november 2016. Bij het doen van de melding moet de melder een categorie kiezen uit een lijst. Bij het doen van de melding is gekozen voor de categorie “groen”. Bij de omschrijving is vermeld dat het wegdek glad is geworden door het gevallen herfstblad.

img_4460

img_4459

Dislike emoticon
Dislike emoticon

Kennelijk worden de meldingen vervolgens “handmatig” gecorrigeerd door een medewerker van de gemeente Groningen. De categorie “groen” bleek gewijzigd in de categorie “wegen” en de essentiële toevoeging “wegdek is glad geworden” werd verwijderd uit de omschrijving. Daarna bleef slechts de melding over van blad op het wegdek.

Door de “gevaarsetting” uit de melding te halen werd de melding gedegradeerd tot een “flutmelding”. Immers, het is logisch dat in de herfst blad op het wegdek valt, en zeker in een park.

img_4458

Gelukkig had de melder gemerkt dat van de bedoelde situatie, door deze omissie, een geheel ander beeld was ontstaan. Daarom nam de melder telefonisch contact op met de gemeente Groningen (tel. 14050) en hij werd uiterst vriendelijk en begripvol te woord gestaan. Deze medewerker wilde direct nog even contact opnemen met de wijkpost (het liep al tegen vijven) om aandacht te vragen voor (de intentie) van de melding.

duim-op

Kort na het telefoontje werd het blad van het desbetreffende voetpad verwijderd.

meldingen_groningen09-11

meldingen_groningen11-11

Fotoafbeelding van het wegdek met afgevallen blad. Dit blad maakt het wegdek glad tijdens en na een regenbui:

meldingen_groningen-blad